يکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳ , 24 Nov 2024
لیلا فتحی عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: کیفیت بالا و قیمت مناسب مواد شوینده آرایشی و بهداشتی ایرانی سبب شده که صادرات این محصولات بیش از 50 درصد افزایش و برندهای چینی در منطقه به حاشیه بروند.
برندهای آرایشی و بهداشتی ایران در سال 1402 بازار منطقه را از چینی ها گرفتند
به گزارش زیبانا، لیلا فتحی عضو اتاق بازرگانی تهران درباره وضعیت صادرات مواد شوینده، آرایشی و بهداشتی در سال ۱۴۰۲ اظهار داشت: سال گذشته برای این صنعت سال طلایی بود و ما شاهد بودیم که علاوه بر افزایش صادرات به بازار‌های قبلی بازار‌های جدیدی نیز توسط صادرکنندگان ایجاد شد این درحالیست که اگر برخی مشکلات، مخصوصا تفاوت قیمتی ارز سامانه و آزاد کمتر بود شاید این رقم چند برابر میشد.

وی ادامه داد: در سال گذشته ما شاهد رشد وزنی و ارزشی مواد شوینده، ارایشی و بهداشتی بودیم. ما درحالی توانستیم ۳۵۷ تن مواد به ارزش ۱۸۲ میلیون دلار صادرات داشته باشیم که سال قبل از آن ۳۰۳ هزار تن به ارزش ۱۲۴ میلیون دلار صادارات داشتیم در واقع در حوزه ارزشی ۵۷ درصد و در حوزه وزنی ۵۳ درصد رشد داشتیم.

عضو کانون زنان بازرگان ادامه داد: نکته بعدی در خصوص مواد اولیه این صنعت است. ازمهمترین مواد اولیه شوینده و آرایشی بهداشتی اسید سولفونیک است که کشور ما یکی از تولید کننده‌های مطرح خاورمیانه است در این حوزه نیز شاهد افزایش صادرات بودیم و از ۲۰ میلیون دلار سال ۱۴۰۱ به ۵۶ میلیون دلار رسیدیم که این نشان دهنده کیفیت بالا و قیمت مناسب است. در این زمینه بیشترین میزان صادرات ما به پاکستان به ارزش ۱۵ میلیون دلار بوده است و بعد از آن عراق و ازبکستان قرار دارند.

فتحی در خصوص اهمیت این افزایش صادرات گفت: فارغ از اینکه درآمد ارزی کشور بیشتر شده نکته اصلی این است در مقایسه با رقیب اصلی این بازار‌ها کشور چین، کشوری که امروز دومین اقتصاد برتر دنیا است و عملا کشور‌های خاورمیانه و آسیای مرکزی بازار اجناس چینی هستند، تولید کنندگان و صادرکنندگان ما توانستند کاری کنند که مصرف کننده کالای ایرانی را به کالای چینی آن هم در حوزه حساسی مانند ارایشی و بهداشتی ترجیح دهد به نظر من مهمترین عامل کیفیت بالا و قیمت مناسب عامل اصلی برتری کالا‌های ایرانی است.

عضو اتاق بازرگانی ایران در خصوص صادرات شامپو تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ میزان صادرات ما ۹ میلیون دلار بود که سال گذشته این عدد به ۱۳.۶ میلیون دلار رسیدیم و اگر بخواهیم به صورت جزئی نگاه کنیم امروز عملا بازار‌های افغانستان، پاکستان و ترکمنستان تقریبا در اختیار برنده‌های ایرانی هستند.

وی افزود: در صادرات به روسیه نیز امسال افزایش خوبی داشتیم و برند‌های ایرانی توانستند خود را معرفی کنند در حالیکه سال‌های قبل به صورت محدودی از محصولات ایرانی در بازار‌های روسیه بود، اما الان برند‌ها به صورت سازمان یافته در حال بازاریابی هستند.

لیلا فتحی در خصوص مشکلات این حوزه در سال گذشته گفت: یکی از مشکلات ما توقف صادرات جرمگیر به صورت ناگهانی بود. باز هم بخشنامه‌های شبانه باعث ضرردهی صادرکنندگان شد در حالیکه بسیاری از تاجران قرارداد شش ماهه یا یکساله با مشتریان عراقی خود منعقد کرده بودند، اما بدون هیچ هشدار قبلی بخشنامه توقف صادرات صادر شد.

وی ادامه داد: مشکل دیگر ما ترابری و لجستیک در حوزه قفقاز و آسیای میانه بو د به خصوص ازبکستان، البته تشکل‌ها و اتاق‌های مشترک برای حل این موضوع ورود کردند و امیدواریم با همکاری وزارت خارجه و راه و ترابری این مشکلات در کوتاه‌ترین زمان حل شود.

عضو اتاق بازرگانی تهران مشکل اصلی صادرکنندگان را قیمت ارز بیان کرد و گفت: مشکل اصلی نرخ ارز صادراتی است که فعالیت ما را تحت تاثیر قرار داده، قیمت بازار و سامانه تفاوت زیادی دارد این درحالیست که قیمت شوینده دستوری است این امر برای صادر کننده مطلوب و برای تولید کننده نا مطلوب است و برای همین تولید کننده‌ها تمایل دارند به صورت ریالی کالای خود را بفروشند.

لیلا فتحی در پایان به بازار جدید این حوزه اشاره کرد و گفت: تولید خمیر دندان و مسواک به تازگی در حوزه صادرات مطرح شده و سوریه، افغانستان و ترکمنستان مقصد‌های اولیه صادرات ما هستند.
منبع : خبرگزاری برنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


شرکت های برگزیده