جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ , 18 Oct 2024
رئیس آزمایشگاه کنترل فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو درمورد تست کارایی ضدآفتاب با آینه‌های UV گفت: از نظر علمی طرح چنین مواردی بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته و باعث سردرگمی و نگرانی مصرف‌کننده‌ها می‌شوند.
تست کارایی ضدآفتاب با آینه‌های UV ترفندهای تبلیغاتی است
به گزارش زیبانا، دکتر شهرام شعیبی اظهار کرد: آینه‌های UV محدوده کوچکی از اشعه UVA را در بازه‌های 320 تا 400 میلیمتری به‌صورت می‌تابانند؛ بنابراین فقط ضد آفتاب‌های حاوی UVA در این تست موفق می‌شوند و ضدآفتاب‌های حاوی UVB که در طول‌موج 280 تا 320 میلیمتری منتشر می‌شوند از سوی این آینه‌ها پوشش داده نمی‌شوند.

وی افزود: این آینه‌ها از طیف UVA، تست‌های مضر را به پوست نمی‌تابانند و بخشی را که تاثیر کمتری دارد، منتشر می‌کنند؛ زیرا در غیر این صورت این آینه‌ها می‌توانند باعث آسیب‌های جدی به پوست شوند در نتیجه این آینه‌ها UV طول‌موج‌های پایین مضر که در حوزه تاثیر کرم های ضدآفتاب هستند را پوشش می‌دهند.

به گفته رئیس آزمایشگاه کنترل فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو این آینه‌ها فقط ضدآفتاب‌هایی که در فرمولاسیون آنها از مواد شیمیایی استفاده شده است تحت پوشش قرار می‌دهند و فقط ضدآفتاب‌های فوق اشعه UV را جذب می‌کنند و چون در ساخت ضدآفتاب‌های فیزیکی از زینک یا تیتانیوم که نور UV را انعکاس می‌دهند، استفاده شده است؛ پس در این تست کارایی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه‌به موارد فوق این آینه‌ها نمی‌توانند تست مناسبی برای کارایی و اثربخشی ضدآفتاب‌ها باشند. زیرا اگر قرار باشد فقط نوع خاصی از ضدآفتاب را شناسایی می‌کنند بیشتر باعث سردرگمی و نگرانی مصرف‌کننده‌ها می‌شوند و باتوجه‌به دقت عمل پایین این آینه‌ها بیشتر به‌عنوان روش‌های تبلیغاتی از آنها استفاده می‌شود.
منبع : ایفدانا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


شرکت های برگزیده