جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ , 18 Oct 2024
وزنامه گاردین گزارشی درباره نتایج یک مطالعه بزرگ درباره نقش و تاثیر آزبست موجود در لوازم آرایشی در افزایش موارد سرطان در زنان منتشر کرده است. روزنامه گاردین تلاش کرده پاسخی پیدا کند برای پرسش‌های این‌روزها تکراری دنیای زیبایی و لوازم آرایشی- از قبیل این که آیا تمام لوازم آرایشی آزبست دارند؛ یا این که چرا این روزها زنان مبتلا به سرطان شروع به شکایت از برندهای بزرگ زیبایی و محصولات آرایشی کرده‌اند؟!
استفاده از لوازم آرایشی دارای «آزبست» احتمالا باعث بروز سرطان در زنان خواهد شد!
به گزارش زیبانا، این روزها در حالی که دادگاه‌های آمریکا با سیل ده‌ها هزار پرونده قضایی در ارتباط با پودر بچه «جانسون» مواجه شده؛ بسیاری از زنان نیز ادعا می‌کنند که لوازم و محصولات آرایشی ساخته‌شده بر پایه تالک باعث بروز نوعی سرطان مرتبط با آزبست در آن‌ها شده است. ولی آیا تالک هنوز در لوازم آرایشی وجود دارد؟ و چرا؟!

نام آزبست و بیماری‌های مرتبط با آن که می‌آید، ذهن بیشتر مردم به سمت‌وسوی کاشی‌های قدیمی کف ساختمان یا عایق‌های منازل و ادارات معطوف می‌شود، یا مشاغلی مانند کشتی‌سازی یا ساخت‌وساز و دیگر صنایع سنگینی که بیشتر مردانی قوی و درشت در آن‌ها مشغولند. در این میان صنعت زیبایی و محصولات آرایشی جایی است که زیاد دل‌مان نمی‌خواهد درباره احتمال وجود آزبست و بیماری‌های مرتبط در آن فکر کنیم. در واقع تاکنون به ندرت پالت‌های سایه چشم یا رژگونه‌های صورتی را به عنوان خطرات سلامتی در نظر گرفته‌ایم.

با این حال، این روزها روز به روز تعداد زنانی که شرکت‌های لوازم آرایشی و بهداشتی را به دادگاه می‌کشانند، بیشتر می‌شود- که ادعا می‌کنند با استفاده از محصولات زیبایی به مزوتلیوما یا همان سرطان بدخیم پوشش داخلی ریه، قلب یا معده مبتلا شده‌اند.

ماده‌ای که شاکیان در محصولات آرایشی مسئول اصلی ایجاد سرطان می‌دانند، پودر تالک است که تقریباً در تمام وسایل آرایش وجود دارد. در واقع به دلیل عملکرد بی‌نظیرش در جذب رطوبت می‌توان آن را در برنزه‌کننده، رژگونه، سایه چشم، کرم پودر، ریمل، رژ لب و حتی شامپو پیدا کرد. تالک یک ماده معدنی است که از ذخایر زیرزمینی استخراج می‌شود، با این حال اغلب رگه‌هایی از آزبست نیز می‌تواند در آن وجود داشته باشد.

تقریباً تمام برندهای بزرگ محصولات آرایشی در تولیدات خود از تالک استفاده می‌کنند و هیچ‌گاه هم احتمال آلوده بودن آن‌ها را نمی‌پذیرند. گروه شرکت‌های Estée Lauder که محصولاتش تحت عناوین کلینیک و بابی براون و البته خود Estée Lauder عرضه می‌شود، در این زمینه می‌گوید که «ما فقط از تالک، آن‌هم تالک آزمایش‌شده و فاقد آزبست استفاده می‌کنیم. علاوه بر این، تمام مواد تشکیل‌دهنده محصولات ما تحت بررسی و ارزیابی ایمنی جامع قرار می‌گیرند و محصولات ما ایمن هستند».

اما با این که به هیچ عنوان نمی‌توان گفت که اکثر افرادی که سال‌های سال از محصولات آرایشی چنین برندهای استفاده کرده‌اند به مزوتلیوما مبتلا شده‌اند؛ ولی با این حال همه هم تا این حد خوش‌شانس نبوده‌اند. یکی از این بدشانس‌ها هانا فلچر است که در سال ۲۰۱۶ در ۴۲ سالگی به دلیل خستگی مفرط و درد معده به پزشک مراجعه کرد و دکتر هم تشخیص داد که دچار مزوتلیومای ناشی از آزبست شده و احتمالاً یک سال بیشتر زنده نخواهد ماند.

خوشبختانه، حالا که هشت سال از این تشخیص گذشته، او هنوز زنده است. هانا در سال‌های پس از آن تقریباً تمام درمان‌های قابل تصور را انجام داده است: یک عمل جراحی ۱۲ ساعته برای تخلیه طحال، کیسه صفرا و آپاندیس داشته، ایمونوتراپی و شیمی‌درمانی شده و به تازگی جراحی ریه نیز شده است. با این حال مهم‌ترین یافته پزشکان- و وکیلش- در آزمایش بیوپسی این بوده که دلیل بیماری‌اش وجود الیاف آزبست در تالک بوده که هانا فلچر در کودکی در زمان بازی با کرم‌پودر و تالک مادر و بعدتر در بزرگسالی هم به واسطه استفاده از کرم‌پودر و سایه چشم به آن آلوده شده بود. او با کمک وکیلش هارمیندر بینز اقدام به شکایت قانونی در ایالات متحده کرد- که البته تا حد زیادی به این دلیل در آمریکا صورت گرفت که نه تنها بیشتر برندهای بزرگ لوازم آرایشی در آمریکا مستقرند، بلکه مطالبه غرامت برای مزوتلیوما در آمریکا آسان‌تر از بریتانیاست.

هانا فلچر که می‌گوید دلیل شکایتش این بوده که خواستار «عدالت و افزایش آگاهی برای مادران دیگر» بوده؛ در نهایت به خاطر «سال‌های زندگی و جوانی دزدیده‌شده خودش» و «سال‌های کودکی دزدیده‌شده فرزندانش»- که این بیماری دزدیده؛ در نهایت در ماه مه ۲۰۲۳ با تسویه حساب مالی خارج از دادگاه با یک مبلغ قابل توجه موافقت کرد. پرونده‌ای که می‌‌توان گفت راه را برای ده‌ها زن مبتلا به مزوتلیومای دیگر باز کرده و به آن‌ها آموخته که علیه شرکت‌های آرایشی و بهداشتی اقدام قانونی کنند. از این پرونده‌ها هم تاکنون برخی حل و فصل شده و بسیاری دیگر نیز از طریق دادگاه در حال انجام است. ولی با این حال هر نتیجه‌ای هم که از این پرونده‌ها حاصل آید، باز هم تفاوتی در این مسأله ایجاد نخواهد شد که هانا فلچر آگاهی لازم را در میان بسیاری از زن‌ها به وجود آورده و به آن‌ها آموخته که استفاده از بسیاری از محصولات آرایشی برندهای معروف در نهایت به کوتاه‌تر شدن عمر بسیاری از زنان منجر خواهد شد!
منبع : شفقنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


شرکت های برگزیده