يکشنبه ۴ آذر ۱۴۰۳ , 24 Nov 2024

تولید زیرزمینی لوازم آرایشی تقلبی در ایران

مالیات بر ارزش افزوده را باید مصرف‌کنندگان بپردازند
فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی به دلیل نبود مکانیسم‌های لازم برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، از هفته گذشته دست به اعتراض زدند. این در حالی است که بخش قابل‌ توجهی از لوازم آرایشی موجود در بازار به‌ صورت زیرزمینی تولید و وارد می‌شوند و کالای تقلبی و قاچاق به حساب می‌آیند. نایب‌رئیس انجمن وارد‌کنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی با تایید این موضوع تاکید کرد مالیات بر ارزش افزوده باید از مصرف‌کنندگان نهایی دریافت شود.
تولید زیرزمینی لوازم آرایشی تقلبی در ایران
به گزارش زیبانا، فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی از ابتدای هفته گذشته در شهر‌های مختلف مقابل سازمان امور مالیاتی اقدام به تجمع و اعتراض کردند. علت این تجمع، ابهام به دلیل نحوه محاسبه و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و نبود مکانیسم‌های کافی برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده اعلام شده است.

اکنون در حالی فعالان صنف لوازم آرایشی حاضر به پرداخت چنین مالیاتی نیستند که از سال 98 و در حمایت از تولیدکنندگان، واردات لوازم آرایشی و بهداشتی به کشور ممنوع شد. این موضوع، چالش‌های زیادی برای فروشندگان و مصرف‌کنندگان به وجود آورده است. زیرا این مساله باعث ایجاد فرصت برای ورود کالای تقلبی و قاچاق به کشور شده است.

چنان‌که به گفته بسیاری از فعالان بازار، بخش قابل توجهی از لوازم آرایشی موجود در بازار، در کارگاه‌های زیرزمینی، به‌ویژه در مناطق مرزی و بندرها تولید می‌شود و به نام کالای اصل خارجی از نقاط مختلف کشور سر برمی‌آورد.

ابهام در نحوه پرداخت مالیات، علت تجمع فروشندگان لوازم آرایشی

موسی‌ احمد‌‌زاده، نایب‌رئیس انجمن وارد‌کنندگان لوازم آرایشی بهداشتی، درباره علت تجمع فروشندگان لوازم آرایشی، بهداشتی و عطر طی هفته گذشته گفت: تجمع اخیر فروشندگان به دلیل مشکلات در پرداخت مالیات بر ارزش افزوده رخ داده است؛ زیرا هنوز مکانیسم‌های لازم برای ثبت و ردگیری خرید و فروش کالاها از سوی دولت ایجاد نشده است. البته این تجمع غیرقانونی تلقی می‌شود و مورد تایید انجمن نیست. اگر مطالبه‌گری وجود دارد باید در چارچوب قانون باشد تا مشکل حل شود.

او از برنامه جلسه‌ای برای حل مشکل فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی خبر داد و گفت: بابت مشکل پیش‌آمده برای صنعت لوازم آرایشی بهداشتی، 30 اردیبهشت جلسه‌ای برای حل این مشکل در شورای گفت‌وگوی اتاق بازرگانی، با حضور وزیر اقتصاد و اعضای دیگر شورای گفت‌و‌گو برگزار خواهد شد.

احمد‌‌زاده درباره چالش‌ها و مشکلات این صنف توضیح داد: پرداخت مالیات در سراسر جهان، به عنوان یک امر ضروری و بدیهی مطرح است. اما برای اینکه این فرایند به‌درستی اجرا شود، لازم است مکانیسم‌های مناسبی طراحی شود. فروشنده‌ و خریدار باید فاکتور رسمی داشته باشند. اما متاسفانه در بازار ایران، این قانون به‌درستی رعایت نمی‌شود. این موضوع از جمله موانع موجود بر سر راه بازار ایران برای ورود به زمینه‌های جدید است.

چه کسی مالیات بر ارزش افزوده را می‌پردازد؟

نایب‌رئیس انجمن وارد‌کنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی درباره پرداخت مالیات بر ارزش افزوده عنوان کرد: مالیات بر ارزش افزوده را مصرف‌کننده نهایی باید پرداخت کند. ولی در حال حاضر مکانیسم‌های لازم برای این امر وجود ندارد. شرکت‌های قانونی باید بتوانند در دفاتر خود به صورت رسمی، مالیات بر ارزش افزوده، عوارض و... از مصرف‌کننده نهایی دریافت‌ و به دولت پرداخت کنند.

احمدزاده درباره علت دریافت نکردن مالیات بر ارزش افزوده از سوی مصرف‌کننده نهایی توضیح داد: از آنجا که بازار ایران به صورت سنتی عمل می‌کند، نمی‌توان از مصرف‌کننده نهایی مالیات دریافت کرد. ولی اگر بازار به صورت مدرن عمل کند، می‌توان ایده دریافت مالیات از مصرف‌کننده را به منصه ظهور رساند.

او درباره طراحی مکانیسم درست برای حل این مشکل تشریح کرد: انجمن در حال حاضر در تلاش برای طراحی یک بسته فرهنگی است که با مشارکت مردمی، تولید ملی شکل بگیرد و صادرات‌محور باشد. باید واردات، تولید و صادرات در‌ GDP جای خود را پیدا کند و همه چیز به توازن برسد. ایران دارای 15 مرز است و به همین‌ دلیل، جلوگیری از ورود کالا‌ی قاچاق کار دشواری محسوب می‌شود.

ورود کالای قاچاق، تاثیر‌گذار بر پرداخت مالیات و سلامت جامعه

احمد‌زاده درباره ورود کالای غیرقانونی و تاثیر آن بر پرداخت مالیات و سلامت جامعه توضیح داد: وقتی اقتصاد جامعه در سایه و پنهان باشد‌ امنیت اقتصادی و حتی سلامت جامعه به خطر می‌افتد. زیرا نمی‌توان سلامت کالایی را که از مبادی غیر‌رسمی وارد می‌شود تایید کرد. دولت باید یک تغییر نگرش مدیریتی برای حل این مشکل داشته باشد.

او درباره ممنوعیت واردات و ایجاد فرصت برای ورود کالای قاچاق گفت: طی چهار سال گذشته واردات کالا به کشور ممنوع شده است و همین موضوع نقش مهمی در ایجاد فرصت برای ورود کالای قاچاق یه کشور ایفا می‌کند.

احمد‌زاده درباره تولید لوازم آرایشی تقلبی در داخل کشور عنوان کرد: کارخانه‌های رسمی و قانونی داخل کشور کالای تقلبی تولید نمی‌کنند. کالا‌های تقلبی‌ای که در داخل کشور موجود است معمولاً یا به شکل زیرزمینی یا در کشور‌های دیگر تولید و از راه قاچاق وارد کشور می‌شوند.

او درباره میزان کالای قاچاق موجود در بازار گفت: طبق بررسی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال گذشته، 2 میلیارد و 100 میلیون دلار کالای قاچاق و تقلبی در بازار در کشور وجود دارد.

احمد‌زاده درباره تامین نیاز مشتری و تاثیر آن بر تقاضا برای کالای قاچاق و تقلبی خاطرنشان کرد: نیاز مشتری باید بر‌آورده شود و اگر این اتفاق رخ دهد و کالای باکیفیت به دست مشتری برسد، مشتری به سمت کالای بی‌کیفیت، قاچاق و تقلبی نمی‌رود.

این فعال بخش خصوصی درباره تاثیر آزاد بودن واردات بر اقتصاد کشور یاد‌آور شد: باید واردات، تولید و صادرات در کشور با هم وجود داشته باشد. بدین ترتیب مشتری هم برای خرید کالای مورد نیاز خود حق انتخاب دارد. باید از تولید‌کننده حمایت کرد و خود‌تحریمی‌ها را کنار گذاشت. باید بررسی شود کشور‌هایی که به رشد رسیده‌اند برای این رشد چه اقداماتی انجام داده‌اند.

۳۵ شرکت تولید لوازم آرایشی ادغام می‌شوند؟

احمدزاده از مشارکت 35 شرکت برای تولید محصولات صادرات‌محور خبر داد: شرکت‌های وارد‌کننده با مشارکت یکدیگر برند مشترکی به نام «ملی‌شو» تولید کرده‌اند. علت این مشارکت، محقق شدن شعار سال و همین‌طور رفتن به سوی تولید صادرات‌محور بود.

او درباره محور تولیدات این برند عنوان کرد: محور ما اول پوشش بازار داخل و بعد منطقه و بازار جهانی است و این مشارکت کمک می‌کند تا کشور از واردات به سوی تولید و صادرات حرکت کند.

وی درباره تولید و نقش آن در اعتبار کشور تصریح کرد: یک کشور برای اینکه اعتبار داشته باشد، باید تولید هم داشته باشد. این تولید باید متفاوت و رقابت‌پذیر و همین‌طور همسو با نگرش نسل جدید باشد.

پیشنهادهایی برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق و تقلبی به کشور

این فعال بخش خصوصی برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق به کشور پیشنهاد داد: اقتصاد آزاد و رقابتی می‌تواند در ورود کشور به بازار‌های بین‌المللی تاثیر‌گذار باشد. تولید‌کننده داخلی باید نیاز نسل جدید را تشخیص دهد و بر این اساس کالا تولید کند. باید هم تولید و هم صادرات جای خود را پیدا کنند. اینگ‌ونه می‌توان به بازار‌های جهانی نزدیک شد.
منبع : تجارت‌نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


شرکت های برگزیده