گسترش فضای مجازی باعث شده تاثیرپذیری جوامع از هم بیشتر شود. در این میان شرکتهای تولید کننده محصولات آرایشی و کسانی که در این بازار پرسود فعالیت میکنند، تلاش کردهاند تا با ارائه تعریفهای جدید از زیبایی ظاهری، مشتریهای خود را بیشتر کنند.
به گزارش زیبانا، ذات انسان زیباپسند است و همیشه دوست دارد مورد قبول اجتماع پیرامون خود قرار گیرد اما تعریف زیبایی در هر زمان و هر جامعهای متفاوت است و عوامل مختلف اجتماعی بر این تعریف تاثیر میگذارند. در ایران هم زیبایی تعاریف مختلفی دارد؛ مثلا در دوره قاجار اندام مردانه و درشت یا ابروهایی پرپشت و سیاه در نگاه جامعه زیبا بود و بعد این ملاکها تغییر کرد.
در دنیای امروز گسترش فضای مجازی وداشتن صفحه شخصی باعث شده تا ارتباط افراد باهم بیشتر شده و به طبع تاثیرپذیری جوامع از هم بیشتر شود. در این میان شرکتهای تولید کننده محصولات آرایشی، کلینیکهای زیبایی و کسانی که در این بازار پرسود فعالیت میکنند، تلاش کردهاند تا با ارائه تعریفهای جدید از زیبایی ظاهری، مشتریهای خود را بیشتر کنند.
کم کم سر و کله بلاگرهایی که در حوزه زیبایی فعالیت میکردند، پیدا شد و تلاش کردند تا با ایجاد احساس نیاز در مخاطب برای شرکتهای تولیدکننده محصولات آرایشی یا کلینیکهای زیبایی تبلیغ کنند. اگر پیش از آن مصرف کننده با چند قلم لوازم آرایشی احساس رضایت میکرد، تبلیغات گسترده باعث شد تا حس کند به محصولات بیشتری برای زیباتر شدن نیاز دارد.
تحقیر زیبایی خدادادی آدمها و متهم کردن زنان به بیتوجهی نسبت به خودشان هم بخشی از موجی بود که به راه افتاد تا سوددهی بازار زیبایی دوچندان شود. برخی که تحت تاثیر این موج قرار گرفته بودند، تصور میکردند که اگر در ماه چند بار به آرایشگاه نروند، تغییری در ظاهر خود ایجاد نکنند و محصول آرایشی نخرند، در حق خودشان ظلم کردهاند و تنبل و بیمسئولیت هستند.
این روند چند ساله در نهایت باعث شد تا آرایشگاهها و کلینیکهای زیبایی قارچگونه رشد کنند تا نیاز مخاطبی که هیچ وقت نقطه پایانی نداشت، برآورده شود اما همسو شدن با موج زیبایی ظاهری آن هم زیبایی که رسانه برای ما تعریف میکند، چقدر در این مدت به روان ما آسیب زده است؟
علیرضا شریفییزدی روانشناس اجتماعی معتقد است که ایجاد احساس خودزشتپنداری باعث شده تا افراد تلاش کنند با ابزاری که میتوانند، خود را مورد قبولتر نشان دهند. وی در این باره به ایسکانیوز گفت: دلیل روانشناختی آن، پایین بودن اعتماد به نفس است. افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند، سعی میکنند با عملهای جراحی ریز و درشت اعتماد به نفسشان را بازگردانند که در آخر هم موفق به این کار نمیشوند.
روانشناس شرح داد: مسئله دیگر مد است. گاه برخی عملهای زیبایی مد میشوند مثلا عمل بینی مد میشود که باعث میشود بسیاری از افراد به عمل بینی روی بیاورند. این مسئله یک دلیل اقتصادی هم دارد و عملهای زیبایی یکی از پرسودترین و پردرآمدترین حوزهها در پزشکی است.
چه کنیم نسل بعد به اندازه ما گرفتار ظاهر نشود؟
از این روانشناس پرسیدیم که چه کنیم نسل بعد به اندازه ما گرفتار ظاهر نشود و در پاسخ گفت: زمانی که میخواهیم از یک دختر تعریف کنیم؛ به جای اینکه بگوییم چقدر راستگو، درستکار، یا پرشور و هیجان هستی، میگوییم چقدر زیبایی چه چشمان قشنگی داری و تنها از ظاهر او تعریف میکنیم و این موضوع باعث میشود. دختران ما به جای این که به رشد و توسعه فردی بپردزاند تنها بر زیبایی ظاهرشان تمرکز کنند.
روانشناس عنوان کرد: باید به بچهها یاد داد که نگاه انسانی، هنر و هوش مهم است چراکه اینها مسائل اکتسابی هستند در حالی که ظاهر ما انتسابی است و ما نقشی در آن نداریم از طرفی باید به کودکان یاد داد که برای زیبایی الزاما نباید مانند دیگران بود.
روانشناس اظهار کرد: باید در مدارس آموزش داد و عواملی که افراد را به سوی این عملها سوق میدهند را ریشه کن کنیم. مهارتهای زندگی، مهارت گفتوگو، حل مسئله و سایر مهارتها را به کودکان آموزش دهیم تا اعتماد به نفس آنها تقویت شود. با شرکت دادن بچهها در بحثها و توجه و تشویق آنها تنها بر ظاهر تمرکز نکند و فقط برای ظاهر آنها خرج نکنیم مثلا به جای خرید لباسهای مختلف آنها را به کلاسهای مختلف بفرستیم که این کار به آنها در افزایش اعتماد به نفس کمک میکند.
سلامت را قربانی ظاهر زیبا نکنیم
علاوه بر ابعاد روانی مسئله موضوع به خطر افتادن سلامتی هم مطرح است چراکه بسیاری از مراکز زیبایی پا در کفش پزشکان کرده و دست به کارهایی میزنند که ممکن است سلامت افراد را به خطر بیاندازد.
رکسانا فرخی مهندس بهداشت محیط در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص رعایت بهداشت در آرایشگاههای زنانه گفت: در آرایشگاهها باید بهداشت از چند منظر فردی، لوازم کار و محیط کار رعایت شود. یکی از تخلفاتی که در آرایشگاهها رخ میدهد، دخالت در امور پزشکی است. براساس بخشنامه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ وزارت بهداشت انجام خدماتی که دخالت در امور پزشکی محسوب میشود را ممنوع کرد. این خدمات معمولا پسوند تراپی دارند و شامل هیدروتراپی، مزوتراپی، زالوتراپی، حلزونتراپی و کربوکسی تراپی میشوند.
وی افزود: علاوه بر این، انجام میکرونیدلینگ، مزونیدلینگ، تتو و تتوهای پزشکی که با دستگاه لیزر انجام شده و بسیار خطرناک هستند، هم در آرایشگاهها ممنوع است. از دیگر خدمات ممنوعه میتوان به هایفوتراپی با هدف لیفتینگ و جوانسازی، لیفت با نخ، انواع تزریق ژل، بوتاکس و فیلر و چربی اشاره کرد. همچنین انجام خدمات پیرسینگ، الکترولیز و لیزر هم در آرایشگاهها ممنوع است.
مهندس بهداشت محیط با اشاره به افزایش دخالت در امور پزشکی در آرایشگاهها، بیان کرد: بخشی از تخلفات هم بهداشتی هستند. یکی از این تخلفات ورود اتباع و کسانی است که کارت بهداشت ندارند. مردم نمیدانند که یک آرایشگاه میتواند به اندازه یک کلینیک درمانی خطرناک باشد و از خود مراقبت نمیکنند. اگر افرادی که در آرایشگاه کار میکنند، کارت بهداشت نداشته باشند و از نظرابتلا به اچ آی وی و هپاتیت چک نشده باشد، در صورت ناقل بودن میتوانند دیگران را بیمار کنند. کارت بهداشت و دورههای بهداشت باید در آرایشگاه در دید عموم باشد تا مراجعان ببینند.
وی درخصوص اهمیت رعایت بهداشت در بخش ارائه خدمات زیبایی ناخن توضیح داد: یکی از بخشهایی از آرایشگاهها که باید مسائل بهداشتی را با جدیت بیشتری رعایت کنند، بخش مربوط به خدمات ناخن هستند. ابزار باید گندزدایی شوند اما کسانی که مسائل بهداشتی را رعایت میکنند، به تعداد انگشتان دست هم نمیرسند.
فرخی عنوان کرد: از جمله بیماریهایی که در صورت رعایت نکردن بهداشت در آرایشگاهها افراد را تهدید میکند، میتوان به اچ آی وی، هپاتیت و انواع بیماری پوستی اشاره کرد. این خطرات تنها برای مراجعه کننده نیستند و آرایشگر هم ممکن است در اثر رعایت نکردن بهداشت، به این بیماریها مبتلا شود. در قسمت میکاپ و اپیلاسیون هم ابتلا به انواع بیماریهای پوستی بسیار شایع است.
عروسی که مبتلا به بیماری پوستی شد
وی ادامه داد: عروسی را داشتیم که فردای روز عروسی به دلیل رعایت نشدن بهداشت در آرایشگاه مبتلا به بیماری پوستی و قارچی شد. پدهای استفاده شده در آرایشگاه باید مدام گندزدایی یا تعویض شوند. آمار ابتلا به شپش و بیماریهای انگلی هم بسیار زیاد است چراکه آرایشگر شانهها را مدام گندزدایی نمیکند. احتمال انتقال انواع تبخال و زگیل هم بسیار زیاد است.
مهندس بهداشت محیط درباره اصول رعایت بهداشت در محیط آرایشگاه بیان کرد: در مورد بهداشت ساختمان هم قوانینی وجود دارد؛ برای مثل در بخش کاشت ناخن به دلیل استفاده از مواد شیمیایی باید تهویه صنعتی با مکش بالا وجود داشته باشد. در آرایشگاههایی که صرفا فقط خدمات ناخن ارائه میدهند، باید تهویه مرکزی وجود داشته باشد. در بخش کراتین و رنگ هم همینطور است، در بازدیدها میبینیم که وضعیت بخش کراتین مو از نظر تهویه فاجعه است. قطعا آرایشگرانی که در چنین محیطی بدون تهویه کار میکنند، آسیب میبینند.
وی تاکید کرد: در بخش تتو اتاق کار باید کاملا استریل باشد و از ورود افراد متفرقه به این مکان جلوگیری شود. دیوار اتاق باید سرامیک باشد و دسترسی به آب گرم فراهم شود. در بخش اپیلاسیون حتی احتمال انتقال برخی بیماریها مانند زگیل تناسلی هم وجود دارد و باید از لوازم یکبار مصرف استفاده شود. وجود حمام هم الزامی است که فرد بلافاصله خود را بشوید.
مهندس بهداشت محیط به مردم توصیه کرد: مردم باید بازرس خودشان باشند و اگر دیدند که آرایشگاهی از برسها و ابزار بدون گندزدایی استفاده میکند، از مراجعه به این مکان خودداری کنند. این گندزدایی باید مقابل چشم شما انجام شود و از آرایشگر بخواهید که این کار را انجام دهد چراکه شما برای این خدمات هزینه کردهاید و حفظ سلامتتان بسیار مهم است. بازرسان بهداشت همیشه در همه جا حضور ندارند و این مطالبه باید از سوی مردم انجام شود چراکه عواقب مراجعه به آرایشگاه متخلف پشیمانی است و در بسیاری از مواقع هم راه جبران و برگشت به عقب وجود ندارد. علاوه بر این بهتر است که افراد برخی وسایل شخصی را همراه خود ببرند.
گاهی تمایل به داشتن ظاهری زیبا به یک وسواس تبدیل میشود و فرد در بازی سرمایه داران صنعت زیبایی گرفتار شده و هر بار کارهای متعددی را امتحان میکند اما چون به رضایت درونی نرسیده وسواس گونه به کار خود ادامه میدهد، غافل از اینکه بداند چه بلایی بر سر جسم خود میآورد. افزایش اعتماد به نفس و تمرکز بر تواناییهای فردی اگر جایگزین تلاش برای زیباتر دیده شدن شود، جامعه سالمتری خواهیم داشت.